Dia Gon
Kunstenaar
Datering
1974
Collectie
Inventarisnummer
SM000861
Materiaal

olieverf op doek

Afmetingen
130 cm x 130 cm x 3 cm

Verheyen werd op 6 juli 1932 te Lier geboren met een oogziekte. Al heel snel ervaarde de hij als kind dat kleur en licht hem hielpen beter te zien. Dat is dan ook de reden waarom Verheyen gedurende zijn ganse carrière als kunstenaar heeft vastgehouden aan die twee elementen; in zijn schilderijen wou hij als het ware het licht ‘vangen’. “Je peins pour voir” werd Verheyens slogan. Zijn abstracte, laatmodernistische werken sluiten qua ideologie nauw aan bij de Zero-beweging, een kunstenaarsgroep gesticht door de Duitsers Heinz Mack en Otto Piene in 1957, en de kunst van Lucio Fontana, Pierre Manzoni en Ives Klein. Met een aantal van die kunstenaars, onder andere Klein, onderhield Verheyen gedurende zijn leven nauwe contacten. Ook heeft hij een aantal keren met hen tentoongesteld buiten België. (In eigen land stootte Verheyen grotendeels op onbegrip.) Allen verzetten zich tegen de toenmalige avant-gardebewegingen (de lyrische abstractie, het Amerikaans abstract expressionisme, Cobra, et cetera) en wouden terugkeren naar de ‘bronnen van de abstractie’, namelijk hoe die geformuleerd waren circa 1915 in Rusland met constructivistische kunstenaars zoals Malevich en Tatlin. Qua techniek hield Verheyen – in tegenstelling tot de Zero-beweging en haar aanhangers - echter vast aan de traditionele, ambachtelijke schildersmaterialen.
De compositie van het tot nu toe ongedateerde doek Dia Gon is opgebouwd aan de hand van de diagonaal die loopt van de linkeronderhoek naar de rechterbovenhoek van het schilderij. Verheyen accentueerde die met drie parallel lopende kleurzones in roze, blauw en groen. De scherp afgelijnde kleurzones zijn een motief dat niet zo vaak voorkomt in het oeuvre van de kunstenaar; meestal gaat het in Verheyens composities om in elkaar overlopende, iriserende kleurvlakken. In een aantal werken van de jaren 1970 zijn dergelijke kleurzones echter wel te vinden; voorbeelden zijn Laser (1971) uit de collectie van Mu.ZEE en Fleche de Zenon (1975) (privéverzameling). Verheyen noemde deze composities 'Eons' of 'Lasers', krachtige lichtbanen die de kleuren weerkaatsen. Hieruit valt af te leiden dat de kunstenaar mogelijks in die periode Dia Gon schilderde.

CC BY (Creative Commons 4.0)

Andere kunstwerken van deze kunstenaar

Espace flamand gris
Dia Gon
Laser
Zomer
Abysses
Variatie
Morgen
Zwarte ruimte