Compositie nr. 2 (1959) situeert zich in de laatste jaren (1958 – 1960) van het oeuvre van de kunstenaar. Gedurende die periode produceert Van Anderlecht de meest expressieve, onstuimige schilderijen van zijn carrière. Zijn gestuele, non-figuratieve werk van 1958 – 1960 doet sterk denken aan de lyrisch abstracte kunst van zijn Amerikaanse collega Willem de Kooning. Daarnaast verzet Van Anderlecht zich met zijn “hyperexpressionistische” schilderijen en tekeningen tegen de rationaliteit van de geometrische abstractie. Die kunststroming maakte na de Tweede Wereldoorlog opnieuw furore in België met figuren zoals Jo Delahaut en Jean Rets.
Het werk van Van Anderlecht is een eerbetoon aan de volledige spontaneïteit; het toeval is gepromoot tot heer en meester van de compositie. De willekeurige “geste” staat centraal in de compositie. Exemplarisch voor het belang van dat gebaar in het oeuvre van de kunstenaar tussen 1958 - 1960 is het monumentale doek Compositie nr. 2 (1959). Hier staan de schijnbaar willekeurig geplaatste zwarte verfstreken als een echte "geste" prominent in beeld op een lichte achtergrond.
Compositie nr. 2
Kunstenaar
Datering
1959
Collectie
Inventarisnummer
K000596
Materiaal
olieverf op doek
Afmetingen
230.5 cm x 170.5 cm x 2.2 cm
Trefwoord
Categorie
CC BY (Creative Commons 4.0)